Rotterdam Centraal Station

Rotterdam Centraal Station

Rotterdam Centraal Station

Het Centraal Station in Rotterdam is een belangrijk vervoersknooppunt dat afgelopen jaren geheel is vernieuwd tot een gebied met internationale allure. Reden was de capaciteit van het oude stationsgebied. Deze verwerkte in 2010 ca. 110.000 reizigers per dag. Door de komst van HSL (hoge snelheidstrein) en Randstadrail is de verwachting dat het aantal reizigers in 2025 zal zijn toegenomen tot 323.000 per dag. Op 13 maart 2014 is het Centraal Station Rotterdam geopend door Koning Willem Alexander. De bouw van het nieuwe Stationsgebied duurde 9 jaar en koste 633 miljoen euro.

Rotterdam Centraal stationshal

Stationshal Rotterdam Centraal

De opvallende vorm van de nieuwe stationshal is een blikvanger en ze vormt de nieuwe entree tot de stad. De hal heeft een enorme glazenpui met direct uitzicht op de stad. De grootte en hoogte van de hal zorgen voor ruimte en licht waardoor het een prettige en veilige plaats is. Door het hoge schuine dak met lichtkoepels is er optimaal daglicht inval. De hal biedt toegang tot metro, RandstadRail en de ondergrondse fietsenstalling. In noordelijke richting loopt de hal vloeiend over in de brede reizigerspassage onder de sporen en biedt een doorkijk naar de Provenierswijk en de tussenliggende vertrekkende en aankomende treinen. Het hoogste punt van de nieuwe hal is 30 meter, de totale oppervlakte bedraagt 4.700m2. Voor de bouw werd 3.000 ton staal gebruikt.

PerronoverkappingRotterdam Centraal sporen

Boven alle perrons is één grote glazen kap. De glazen kap is geinspireerd op de stations van Amsterdam en Keulen. Aan het plafond van de glazen overkapping zijn houten lamellen die verwijzen naar oude treinstations. De kap is 140 meter breed, 250 meter lang en heeft een hoogte van 12 meter.

Loopbrug

De loopbrug ontworpen door West 8 verbind alle 16 perrons van Rotterdam Centraal met elkaar. De loopbrug is al gerealiseerd. De brug is 150 meter lang, 5,5 meter breed en ligt op 6 meter hoogte boven de perrons. De brug is vanaf elk perron per trap bereikbaar en vanaf de drie internationale perrons is er een toegang met een roltrap.

Reizigerspassage

De nieuwe lichte reizigerspassage is 30 meter breed, dit in tegenstelling tot de 9 meter donkere tunnel in het oude station. Het licht in de passage wordt gerealiseerd door plafonds die bij de spooropgangen zijn opgemaakt en met glas zijn overkapt. Aan beide zijde van de passage zijn winkels.

Projectgegevens

Naam:
Status:
Locatie:
Deelgemeente:

Categorie:
Architect:


Opdrachtgever:
Hoogte

Start bouw:
Realisatie:
Rotterdam Centraal Station
Gerealiseerd
Stationsplein
Centrum
OV-knooppunt
Benthem Crouwel
Meijer en Van Schooten
West8
Gemeente Rotterdam, NS-vastgoed
30 meter
2009
2014

 

Foto’s Rotterdam Centraal

Films Rotterdam Centraal

 

Afleveringen op RTV Rijnmond van de bouw van Rotterdam Centraal

Gerelateerd nieuws: