MVRDV wint ontwerp woontorens The Sax

13
14945

MVRDV_Philadelphia_Havana_deSax_Night_3The Sax woontorens Havana en Philadelphia op de Wilhelminapier

Architectenbureau MVRDV mag de woontorens The Sax op de Wilhelminapier ontwerpen. The Sax zijn de laatste twee woontorens Havana en Philadelphia die aan de zuidzijde van de Wilhelminapier in Rotterdam komen. Op 12 juli 2017 werd bekend dat MVRDV de architectenselectie heeft gewonnen. In de circa 150 meter hoge toren Havana en de 70 meter hoge Philadelphia komen 450 appartementen en een hotel met 150 kamers. De bouw start eind 2018.

Openbaar terras op 80 meter hoogte

Bijzonder is dat de twee torens op 75 meter hoogte met elkaar worden verbonden met een luchtbrug waarin het hotel is gevestigd. Het hotel krijgt 150 kamers en een restaurant. Bovenop de luchtbrug op 80 meter hoogte komt een openbaar publiek terras.

MVRDV_Philadelphia_Havana_deSax_2

Opvallende gevel The Sax

Naast de luchtbrug is de gevel een opvallend element in het ontwerp van MVRDV. De gevel bestaat uit vele verspringende glazen erkers. Een unieke vondst waardoor bewoners een mooie ruimte met een weids uitzicht krijgen. Door de erkers is ook mogelijk een grote variatie aan verschillende woningen te maken. De gevel wordt hierdoor ook zeer gevarieerd en niet zo strak als de andere gevels van gebouwen op de Wilhelminapier. Een Jazzy uitvoering van de gevel, waar de naam The Sax naar verwijst.

MVRDV_Philadelphia_Havana_deSax_5

Parkeergarage naast gelegen Boston & Seattle

Havana en Philadelphia worden tussen het Nieuwe Luxortheater en de 70 meter hoge woontorens Boston en Seattle gebouwd. Deze appartementengebouwen zijn nog in aanbouw en worden in 2017 opgeleverd. De ondergrondse garage van deze woontorens loopt door onder het naastgelegen kavel van Havana en Philadelphia. De relatief kleine
tweelaags openbare ondergrondse parkeergarage is voor de bezoekers van de Wilhelminapier toegankelijk. Hiernaast komt een grote fietsgarage met 1.00 tot 1.200 plekken.

MVRDV_Philadelphia_Havana_deSax_4

BDP, het voormalige Bouwfonds, en Synchroon ontwikkelen de twee woontorens op de Kop van Zuid. De start van de bouw is gepland eind 2018 oplevering zal waarschijnlijk volgen in 2022.

Andere ontwikkelingen op de Wilhelminapier

Naast de ontwikkeling van Havana en Philadephia zijn nog twee andere gebouwen in ontwikkeling op de Wilhelminapier. In 2012 verrichtte ontwikkelaar Provast een haalbaarheidsstudie voor de Peter Stuyvesant Building welke de hoogste toren op de Wilhelminapier zou moeten worden. Het ontwerp is van architectenbureau KCAP. Een eerder ontwerp op deze locatie van een kantoorgebouw met de naam Baltimore was van architect Foster & Partners.

Chicago, hotel restaurant

 

Chicago Wilhelminapier

Een project op de Wilhelminapier dat waarschijnlijk eerder wordt gerealiseerd is Chicago. Westcord Hotels de eigenaar van Hotel New York wil haar hotel uitbreiden op de naast gelegen parkeerplaats tussen Montevideo en het World Port Center. Naast een hotel zou in de nieuwbouw ook restaurants en culturele ruimte kunnen komen.

Projectgegevens

Naam: Havana & Philadelphia
Status: in ontwikkeling
Lokatie: Antoine Platekade
Deelgemeente: Centrum
Categorie: Woningbouw
Architect: MVRDV
Opdrachtgever: BPD, Synchroon
Start bouw: 2018
Realisatie: 2022

kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...

Havana 51.906165, 4.490190

13 REACTIES

  1. Mooi nieuws! Ik volg de ontwikkelingen van de Wilhelminapieral al langer, dus ik wist dat deze al langer op de planning stond. Mooi om te zien dat er ook echt schot in de zaak zit! Bouwen die handel! En dat dan het uitzicht verdwijnt aan de zuidkant van ‘De Rotterdam’ neem ik voor lief…..

  2. Vanuit de kant De Rotterdam en de cruiseterminal kijken mensen straks naar een heel groot uitgeschreven:
    L u L. Of ben ik de enige die dit opvalt? 🙂

  3. Ik zou eerder daar nog zo’n mooie hoge toren zetten! Staat toch veel beter. Wij zijn toch het Manhatten van Rotterdam?

  4. The Sax: platte hoogbouw…
    Heel jammer maar het verbaast me niet; Hollandse zuinigheid plus slechte economie zorgt voor nog goedkopere oplossingen. In dit geval twee ambitieloze torens die het van een onzinnige gimmick moeten hebben. Kneuterig Rotterdam is de toekomst, architectuurtoeristen lachen hierom.

  5. Weer torens van rond de zeventig en honderdvijftig meter. Waarom niet op elkaar zetten en er een tweehonderd plus toren van maken? Je moet hier geen torens van vijfhonderd meter neerzetten, maar deze skyline schreeuwt om een toren van rond de tweehonderdvijftig meter.

    • De durf ontbreekt helemaal in Nederland om iets spectaculairs te bouwen. Onze voorouders die destijds Rotterdam op de kaart zette door het Witte huis te bouwen hadden lef, in een klap het hoogste gebouw van europa, tot op de dag van vandaag een succesvol gebouw gebleken. Nu worden we geregeerd door kneuters met ultra korte termijn politiek en geen greintje ervaring, dit leidt weer tot fantasieloze goedkope bouwprojecten waar het centrum van Rotterdam inmiddels vol mee staat. “Manhattan aan de Maas”noemen ze het, de grap is…..150 meter hoogte wordt in het echte Manhattan niet eens tot hoogbouw gerekend!
      Ach….we blijven hopen.

  6. Wie is de architect? De renderaar van de ontwikkelaar??? Het oogt wat ambitieloos…. Is een skybar genoeg om goede architectuur te maken?

  7. Onze ondergrond kan geen torens hebben van 250 meter hoog …… Ik ben er niet helemaal zeker van , maar volgens mij is dat de reden waarom hier niet hoger gebouwd wordt……
    Overigens deel ik de mening dat de architecten wel wat origineler mogen bouwen. Het is altijd recht toe recht aan ……. Kan ook mooi zijn, maar waar is de afwisseling? Durf om een andere vorm te nemen dan de rechthoek……

  8. Jullie Rotterdammers durven tenminste in de hoogte. Hier in het Belgen landje is 17 verdiepingen echt al uitzonderlijk. Dus gebrek aan lef hebben jullie al niet vind ik. Daarom dat we in 2019 ons appartementje op de 2de verdieping in Gent verkopen en naar Rotterdam komen wonen. We hebben nood aan wonen in een echte stad ipv een groot uitgevallen boerendorp zoals Gent 🙂

    (Londen was ook een optie maar ik voel me meer thuis in Rotterdam dan Londen)

  9. Even wennen dit. Mijn hart begint er nog niet sneller van te kloppen. Lijkt ook een dissonant te worden in samenhang met de reeds bestaande bouw op deze pier. Nee, ik ben niet overtuigd.

  10. Een dissonant (luchtbrug) in een toch al onrustig gevelbeeld kun je beter niet zo extravert (vooral qua kleur) en afwijkend vormgeven. Nou is ‘subtiel’ ook niet het eerste woord dat in me opkomt als ik aan MVRDV denk, maar het huidige ontwerp lijkt in z’n geheel ook niet zo lekker mee te werken met wat er al staat op de Wilhelminapier. Het kan ook al heel snel goedkoop uitpakken met de verkeerde materialisering en/of detaillering; dan wordt het echt een misser. Laat de Markthal niet richtinggevend zijn wat dat betreft… Kijk eens goed naar Montevideo, het gebouw waar dit ontwerp nog het meeste bij past en dat die twee aspecten wel goed voor elkaar heeft gekregen.

  11. Laat dat hotel gedeelte alsjeblieft niet geel worden zoals nu op die impressies te zien is. Er is in deze context geen goedkopere kleur te bedenken dan geel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here