Coolsingel herinrichting definitief ontwerp bekend

9
424

Coolsingel DO West8

Herinrichting Coolsingel

De Coolsingel in Rotterdam wordt opnieuw ingericht. Op 16 november 2016 is het definitieve ontwerp van landschapsbureau West 8 van Adriaan Geuze bekend gemaakt. In het plan van West 8 staat de bezoeker van de Coolsingel centraal. Op welke manier je er ook komt, op de Coolsingel word je gastvrij onthaald. De ruime groene boulevard met  fraaie vormgeving nodigt uit tot ontspannen flaneren en winkelen. Een plek om elkaar te ontmoeten op een bankje of terras, overdag en ’s avonds. De kosten van het definitieve ontwerp worden begroot op 58,1 mln euro. Dit is 10,9 mln euro hoger dan de 47,1 mln euro van het voorlopige ontwerp dat op donderdag 3 september 2015 werd gepresenteerd. De werkzaamheden starten in het voorjaar 2017. Oplevering is gepland in maart 2020.

Meer groen op de Coolsingel

De nieuwe Coolsingel verbindt het Hofplein met de Leuvehaven en koppelt de Meent met de Witte de Withstraat. Het wordt een groene ruime boulevard waar je gastvrij onthaald wordt. Ongeveer 40 bomen moeten plaatsmaken voor onder meer de aanleg van de rijbaan voor auto’s aan de kant van het stadhuis. Daar staat tegenover dat er langs de trambaan zo’n 80 nieuwe platanen worden aangeplant.

Coolsingel DO West8 impr3

Om de Coolsingel ook op ooghoogte groener te maken, worden op herkenbare plekken ‘pocketparks’ aangelegd. Deze kleine parkjes bieden verrassende, nieuwe mogelijkheden. Waar mogelijk worden de pocketparks gecombineerd met zitgelegenheid. Dit betekent dat het groen wordt opgetild en met een granieten band omzoomd.

Coolsingel verkeersluwer

De Coolsingel geeft meer ruimte aan voetgangers en fietsers en wordt verkeersluwer. Ook wordt de maximale snelheid van de auto’s terug gebracht naar 30 km per uur.

Aan de kant van de lijnbaan (westzijde) komt een brede wandel- en fietspromenade met ruimte en comfort voor voetgangers en een tweerichtingen fietspad. Deze publieksvriendelijke ‘esplanade’ wordt ingericht met een hoogwaardige natuurstenen bestrating, sierlijk meubilair, grote bomen en nieuwe ornamenten. Door sfeervolle verlichting is de boulevard ook ’s avonds en ’s nachts  aantrekkelijk en toegankelijk.

Aan de kant van het Stadhuis (oostzijde) komen rijstroken voor auto’s: één rijstrook naar het noorden, één naar het zuiden en waar nodig een rijstrook voor afslaand verkeer. Dit geeft minder ruimte voor auto’s, maar extra ruimte voor voetgangers en fietsers.
De trambaan blijft op de huidige plek. De Coolsingel verbindt zo het oostelijk deel van de binnenstad met het westelijk deel, zodat het weer een geheel vormt.

Coolsingel DO West8 impr4

Nieuwe warme bestrating

De nieuwe bestrating van de Coolsingel krijgt een warme en lichte kleur, die past bij de kleur van de monumentale gevels langs de Coolsingel. De bestrating wordt gelegd in verschillende patronen die verwijzen naar de negentiende-eeuwse en wederopbouw architectuur. De toepassing van natuursteen op vrijwel alle plekken accentueert de grandeur van de Coolsingel. Het fietspad wordt geasfalteerd in een beige kleur.

Coolsingel DO West8 impr2

Verlichtingen en openbare kunst

Op de Coolsingel worden ornamenten geplaatst die een link leggen met de bestaande negentiende-eeuwse en wederopbouw ornamenten aan de Coolsingel, zoals de lantaarns bij het stadhuis en de sierelementen in de historische gevels. De nieuwe ornamenten bestaan uit speciaal voor de Coolsingel vormgegeven iconische verlichting al dan niet in combinatie met sierbeplanting en zitgelegenheden.

Werkzaamheden Coolsingel 2017 t/m 2020

De uitvoering van de herinrichting gebeurt gefaseerd zodat de Coolsingel niet de hele tijd overal overhoop ligt. De uitvoering van de Coolsingel start in het voorjaar van 2017 met de aanpassingen van de tramsporen nabij halte Stadhuis. Deze werkzaamheden moeten gereed zijn voordat de Maastunnel dichtgaat voor het autoverkeer van noord naar zuid in verband met de voorgenomen renovatie. In deze periode worden ook de hier aanwezige ventilatieschachten van de metro aangepast. Daarna voeren nutsbedrijven alvast een deel van het onderhoud uit aan hun kabels en leidingen en vervangt de gemeente de riolering. Vanaf januari 2018 wordt gewerkt aan de verhardingen van wegen, fietspad en trottoirs. Eerst aan de oostzijde, na iets minder dan een jaar aan de westzijde. Oplevering is gepland in maart 2020.

Ambitie Rotterdam

De herinrichting van de Coolsingel past in de ambities die Rotterdam heeft met haar binnenstad. De Coolsingel moet weer het hart van de stad worden; de centrum boulevard waar stedelijke functies, culturen en levensstijlen elkaar tegenkomen en waar het minstens zestien uur per etmaal bruist. Het ontwerp van de herinrichting is van West 8 Urban design landscape architecture in samenwerking met Grontmij en BeersNielsen.

Projectgegevens

Naam: Coolsingel herinrichting
Status: in ontwikkeling
Lokatie: Coolsingel
Deelgemeente: Centrum
Categorie: Herinrichting buitenruimte
Architect: West 8
Opdrachtgever: Gemeente Rotterdam
Start bouw: 2017
Realisatie: 2020

kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...

Coolsingel 51.921019, 4.479429

Filmpje herinrichting Coolsingel

Meer informatie

Definitief ontwerp Coolsingel (pdf)

9 REACTIES

  1. Het plan om van de Coolsingel een mooie groene boulevard te maken is mooi en verrijkt de stad.
    In mijn ogen is er eigenlijk helemaal niet zoveel mis met de Coolsingel. Misschien wat meer bomen in de buurt van de Beurs Traverse. En voordat je de Coolsingel verkeersluw gaat maken is het misschien handig om na te denken/vertellen waar al dat overig verkeer dan heen moet? Dat wordt of de Mariniersweg/Goudsesingel of het Maastunnel trace. En beide zijn al erg druk.
    Samengevat, mooi plan maar, hou twee rijbanen in beide richtingen.

    • Waar dat verkeer heen moet is vrij simpel…niet in het centrum? Ik snap sowieso niet wat al dat verkeer precies in de stad zou moeten doen? En dan al helemaal niet op de Coolsingel. We hebben al zat auto’s overal.

      M.b.t. de coolsingel en niks mis, dat is wel zo maar het is nou niet echt een “binnenstad straat”. Als je mensen vertelt die naar Rotterdam komen waar ze een’s heen zouden moeten, zijn dat vaak de lijnbaan, hoogstraat, koopgoot, meent of witte de wit. Ik heb wel eens gehad dat een toerist aan mij vroeg waar de binnenstad was terwijl ik op de Coolsingel liep… dat omschijft volgens mij precies wat dit plan moet verhelpen.

  2. Ik zie dat die ongelooflijk smerige zwarte paviljoens schuin tegenover het stadhuis nog steeds ingetekend staan. Er zit een soort van kebab zaak in en een kapper. Het project is mooi het kost rond de 60 miljoen maar geef dan een beetje meer geld uit en breek die misbaksels af.
    Graag commentaar hierop.

  3. Wat een post-modern vinex flut plan. Weer zo’n kunstig projectbureau met een goede illustrator. Is er onderzoek gedaan naar de coolsingel in de vorm van publieksonderzoek wat er nou eigenlijk beter zou kunnen.

    Bijvoorbeeld trams ondergrond, of zelfs het autoverkeer. Maar nee, lekker Nederlands gaan polderen en in een straat die nu al logistiek een ramp is nog minder plek maken voor doorgaand verkeer. Of ligt de Coolsingel niet op de Noord-Zuid As van Rotterdam? In het verlengde van de Erasmusbrug, ook een onduidelijk staaltje verkeerslogistiek. Ik zeg verlagen, 3 baans, beide richting en ontsluiten die stad.

  4. Mee eens met reactie. “s-Gravendijkwal/Mariniersweg/Maastunnel krijgen er dan wel een enorme autostroom
    bij, en de doorgaande route naar de Erasmusbrug wordt dan wel enorm minder. Overigens zie het plan er verder
    goed uit, een stad als Rotterdam waardig.

  5. @Maarten
    In mijn ogen is er juist heel veel mis met de Coolsingel. Te weinig bomen inderdaad, maar er zijn wel meer dingen mis. De straat splijt de stad doormidden. Het is een provinciale weg midden in een stad. Bijna net zo erg als de ’s Gravendijkwal. De bestrating is oud, zwart en vol kauwgom resten. Het ziet er gewoon niet uit.
    Wat de auto betreft, die heeft niets te zoeken in de binnenstad. Maar het openbaar vervoer moet wel een redelijk alternatief worden (lees: uitmuntend), en dat is het helaas niet. Op dit moment wordt 1,07 euro gevraagd voor een ritje van 3 haltes. Dat is gewoon diefstal. De prijs moet door de helft, en de metro moet minstens elke 4 minuten rijden (in Hong Kong bij Causeway Bay en omgeving rijdt de metro elke 2 minuten, gedurende 19 uur per dag).

  6. Ik ben het met Daan eens dat auto’s niets te zoeken hebben in het stadscentrum. Idemdito wat betreft de Witte de Withstraat, waarom niet vanaf de Bazar tot het Zwarte Schaap van woensdag tot en met zondag autovrij?
    Geef de Coolsingel de allure van een internationale stad die het verdiend, met brede paden en genoeg ruimte voor fietsers en voetgangers. Als goed alternatief moet het OV beter aansluiten en zeker voordeliger worden, nu blijft de auto voor mensen buiten het centrum te aantrekkelijk.

  7. Jammer dat de pleinen, Hofplein en Churchillplein, niet dezelfde allure krijgen als de Coolsingel in dit plan.
    De kans om De Verwoeste Stad van Zadkine nu eens uit zijn verdomhoekje te halen wordt helaas niet benut.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here